MALLORCA 2018
Söndag den 15 april: Av en slump så hittade jag en sista minutenresa från Visby till Mallis den 17 april. På måndag morgon ringer jag och frågar chefen om jag kunde få semester från måndagkvällen när jag skulle gå på mitt pass! Hon tog 2 timmar på sig och sedan var en veckas semester fixad. Full fart in till resebyrån och bokade för mig och Cindee. Avbokade Cindees färdtjänst, skola och hennes jobb. Hämtade sen henne på hennes jobb och släppte bomben! För henne blev det som en bomb, hon blev helt darrig och trodde inte riktigt på det. I vanliga fall så planerar vi i ganska god tid innan. Jag är inte riktigt säker att det var så bra för henne den 1:a timmen men sen blev det bättre. Vi packade snabbt (livrädda att vi skulle glömma något, vi som börjar packa flera dagar i förväg i vanliga fall). Inget glömdes skulle det visa sig och nu har vi testat detta också! Lite svårt att somna för flyget gick dagen efter kl. 9.00
På väg till hotellet såg vi flera meter högt gräs..
Sea club ****+ ligger i Alcudia. Där har vi bott förut, 2003.
olivträden kan ha vilken form som helst. De första noteringarna om olivträd på Mallis härrör från 1400-talet. 90% av olivträdet har en ålder på 500 år! 1 träd kan ge 20-100 kilo oliver/år..
Jag vill kalla Alcudia för Mallorcas Venedig p.g.a. de många kanalerna som rinner därigenom..
Vi tog en heldagsutflykt och bussen hämtade upp oss tidigt. Marknaden i Inca där vi köpte lite babykläder till Geena och Bennys baby som ska komma i slutet på juli. Sånt tycker Cindee är roligt, Hon är så spänt på vad det kommer att bli!
.. vidare upp på slingriga småvägar där det var tusentals cyklister som var med och trängdes på de smala vägarna..
...ett fint kloster som jag glömt namnet på..
..där någon skolklass stod och sjöng..
Vingården Mortitx ligger 390 möh. De producerar 100.000 flaskor/år. De menar att de salta havsvindarna som tränger in mellen bergen ger en speciell smak på vinet som inte kan hittas någon annastans. Jag köpte så klart en flaska men kan ju inte själv bedömma sånt, men det är en kul historia iaf..
Vi blev också bjudna på härliga tapas, sånt gillar jag jättemycket! Guiden var duktig och kunnig..
Vi fick ganska rikligt med vin att testa. Rött, vitt och rose'. Påfyllning fick man också :-)
På väg tillbaka till bussen...
Fick tips på en bra restaurang som inte låg så långt ifrån hotellet. Sapphire, där allt gick i blått och vitt. T.o.m. mina vänner Göran och Klassan passade in där..
...fint upplägg hade de också....
Fint va? Lite dyrt men värt pengarna..
Här har vi kommit fram till sjön Es Llac Gran. Jag tror att det går att bada där...
....men vi höll oss till poolen....
som kanske höll 20 grader. Jag kom i alla fall i (badkruka av stora mått)..
Hamnen där det var väldigt rent och fint. Det var det förresten överallt.
Här står vi på en bro, varmt som attan var det!
Tapasen på Bons Aires var så god. Den låg precis i närheten av bron vi stod på....
Gamla Alcudia ligger ett par km inåt land och har precis som Visby en ringmur...
Här går vi på ringmuren. Fint åt alla håll och kanter..
Ren och fin stad..
...och fantastiska tapas här också!
Den fina Sant Jaume kyrkan som inte är så hemskt gammal, den bygdes 1893
En sista bild tagen på morgonen innan vi åkte till flyget. I 1 vecka har vi haft toppenväder, varmt och gott <3