GRAN CANARIA 2011
De 14 första dagarna i december åkte Cindee och jag iväg till värmen. Vi bodde på hotellet Playa del Sol (känd från tv-serien som har gått på tv) i Playa del Ingles. 6 timmars flyg..
 Bakom vårt hotell finns ett stort köpcentrum "Yambo".  Där patrullerar det vakter.
Det var ganska blåsigt 1:a dagen. Blåsten kommer från Sahara och kallas för Calima. Den uppstår 3-4 dagar i månaden och för med sig sand som tränger in i ögon och luftvägar. De infödda använder munskydd då. Mas Palomas som ligger strax bredvid Playa del Ingles är som en öken som har blivit till tack vare sanden som blåser dit!

Poolen värms bara upp med solpaneler så på mornarna var det ganska kallt i poolen. Men vi hade dagar som det var 28-30 grader varmt också och då kom poolen upp till 26 grader.
Typ varje kväll var vi nere på dansen. Det är alltid svenska dansband där och vår vecka var det "Eklöfs" från Nyköping. Dem var helt OK.
Cindee och jag åkte iväg på en utflykt som heter "forntid i nutid". Jätteintressant för oss båda. Det var halva priset på utflykten om man åkte med på en ull-demostration i 1 timme först. När den var klar hade jag köpt 1 täcke, 1 kudde 40x80 cm och 1 underlakan för 7.650:-, då fick man ett överkast som gåva! Överkastet och kudden har jag kvar idag, resten sålde jag ganska omgående. Nu till själva utflykten: Vi åkte upp i bergen på serpentinvägar. Tänk att det bor folk i dessa berg!
Vi stannade till i Santa Lucia som ligger 800 m.ö.h. Där bor 70.000 människor. Det är så många svenskar som bor där så det finns t.o.m. en svensk skola.Den pittoreska lilla byn Santa Lucía är en charmig plats med vitmålade hus och mängder av palmer. Den ligger i den övre delen av den bördiga palmdalen Santa Lucía de Tirajana.

Barranco de Guayadeque är en lite by som ligger i en ravin. Detta ställe är känt för grottor där urbefolkningen bor på Gran Canaria. Guancherna har bott sedan urminnes tider. Man använder grottorna som bostäder, matförråd, till fruktbarhetsriter, kyrkor och affärer. Man begravde också sitt folk i grottor.  Vi fick besöka ett hem där Antonio och Isabell bor. De har varit gifta i 50 år och deras 8 barn är födda där. De har en gris och några höns också. De vill inte bo någon annanstans för de trivs i sin grotta som är delvis morderniserad av staten. 30 familjer bor härikring (tillsammans ca 250 personer). Några av barnen har flyttat till stan och skaffat bil så de underlättar livet för föräldrarna genom att komma ut med diverse mat och redskap om det behövs. Nån av de hemmaboende barnen gör halsband och souvenirer som de säljer till oss turister och det gör en avsevärd skillnad i deras liv om man jämför med hur de hade det innan turisterna hittade dit.
Högre upp på berget låg denna restaurang "Restaurante Tagoror". Så här högt upp var luften ganska kall, 15-17 grader, så man bör ha något varmt med sig.. Det var massor av små håligheter i berget så det blev som små bås. Vi åt små goda tapas och fick vin eller läsk till. Apelsin till efterrätt och sen ett litet glas med honungsrom. Tillbaka på hotellet var det 32 grader i skuggan på balkongen och 26 grader i poolen.. Vilken skillnad!
Vi hade ca 1 km till stranden och den dagen vi gick dit så var det gul flagg. Det gjorde inte så mycket för det fanns en uppbyggd träramp med massor av affärer och restauranger som låg vägg i vägg på båda sidor om rampen i flera hundra meter. Och så fick vi ju se en jultomte i en bil på parkeringen..
Onsdagar och lördagar är det marknad i San Franando. Den är jättestor. På hemvägen köpte vi en stor bukett blommor och lämnade till hotel Arcos för ikväll kommer våra vänner ner med sin dotter Susanne.
 En dag tog vi en bussen..... Puerto de Mogán är en turistort på Gran Canarias sydkust, ursprungligen en fiskeby. Under 1980-talet genomgick orten stora förändringar, i samband med att en fransk konstnär fick i uppdrag att skapa en by med klassisk kanarisk arkitektur. Det fiskas fortfarande här, men inte i samma utsträckning som förr. Oj vad fint det var här. Allt var så vitt, nästan bländande. Jag lägger in lite extra bilder här eftersom jag tyckte det var så fint!
När vi skulle hem tog vi båten för att få se lite från havssidan... Skepparen var skojfrisk.. Han tyckte att jag kunde styra båten medan han fick lite paus. Han ropade till folk om de visste var vi var någonstans, sen stängde han av motorn och sa att vi fått motorstopp p.g.a. att en bläckfisk hade fastnat i propellern. Han spelade pajas så hela båten fick en riktigt rolig upplevelse! Heder åt sådana människor <3
Sista dagarna var de mycket sola och bada och "hänga" med våra vänner.
Fina träd och spektakulära hus som är byggda av små runda stenar. Vilket jobb!
Här var det ett uppträdande en dag som drog ganska mycket folk. Kommer inte riktigt ihåg vad det var...
I bakgrunden syns Mas Palomas, Där badar nudisterna..
Ett stort fint köpcentrum..
Avslutar med varsin härlig bild på Cindee och mig. min bild p.g.a. att det var ett härligt bad i kvällningen <3