Kroatien 2017
Cindee och jag bokade en resa direkt från Visby. På mindre än 3 timmar är man nere i Split och därifrån är det ca 2 timmar med buss ner till Podgora som ligger i Makaska rivieran. En sömnig liten stad som bara har drygt 1500 invånare. Vi var där 23-30 september. Veckorna innan hade det varit ganska dåligt väder med regn och blåst men våran vecka var precis lagom varm (med undantag av vattnet som vi tyckte skulle ha varit varmare).
Hotel Villa David är ett lägenhetshotell med det lilla extra. Vår lägenhet gick i grönt, en annan i lila eller rosa.. Utemöblerna var i rotting med en stolsdyna på (De flesta hotell brukar väl ha plastmöbler som man får lägga sin handduk på?..). .ljuslykta på balkongen, pumptvål i glas och en ljushimmel över sängen som bara lyste svagt på natten om man ville hitta till toan! Små fina detaljer. Det var jättefint och vi hade en fantastisk utsikt över havet och alla fina solnedgångar som himlen bjöd oss på! Dom visar jag i slutet av berättelsen ;-)
De bofasta bodde precis bakom hotellen som låg utefter strandpromenaden
Kroatisk afton var vi på. En buss tog oss upp till en bergsrestaurang där man fick äta och dricka på kroatiskt vis.
Man fick en snaps Rakija när man kom som gav halsbränna på sekunden! Förrätt var prosciutto, oliver och permesan. Till varmrätt var det Peka, kyckling och kalv tillsammans med potatisklyftor i en gjutjärnsgryta med lock som de tillagar under glödande kol i flera timmar.  Rött och vitt vin ingick hela kvällen. Spelmän spelade kroatisk musik och en del var uppe och dansade. Det var lite svalt däruppe i bergen men när vi kom hem till vår gata var det varmt och skönt igen. Påminner starkt om grekisk eller turkisk afton som väl många nån gång varit på. Jag har aldrig hört talar om svensk afton, det hade ju varit kul om det fanns...
En eftermiddag gick vi med vänner till vin&sprit-baren och åt tapas och jag tog en lavendel-drink som var god... jaja, passions-drinken var inte så dum den heller!
Cindee och jag tyckte att vattnet var väl kallt i havet, min telefon visade på 21 grader, så vi frågade ett hotell med pool om vi fick bada hos dem och det fick vi mot att vi köpte något i baren!  Det var inte så hemskt mycket varmare där men vi fick ju bada i alla fall..
Nedanför vårt hotell finns en restaurang Roko där vi åt två gånger. God mat och underbar utsikt, som ni ser!
Heldagsutflykten till Kurc'ula tycker jag inte var värd pengarna även om själva ön var skit-mysig. 3,25 timmar på en liten båt (lika länge som DG tar). Och det är enkel resa. Sen fick vi 3 timmar på ön och sen var det lika långt hem igen! Pust och suck! Det skulle ingå vin och med det menades bara rött vin, som inte ens de som tycker om rött kunde dricka! Den utbankade, grillade kycklingfileen var för salt och vitkålen i marinad var för sur, enligt mig....Det var allt till middag, eller jag tror att det var en gurkskiva på tallriken med..? Jag tog inte ens kort på eländet så jag kan kolla om det var nån gurka där. Jag som tar så mycket kort! Jag tror att jag tog över 800 kort denna vecka men sen reducerar man ju bort en hel del.
Podgoras lilla kyrka ligger fint uppe på en liten kulle. Gravarna ligger tätt, tätt med bara små gångstråk. En rullstol skulle aldrig kunna ta sig fram där.
En vecka går fort men både jag och Cindee är nöjda nu, vi har ju varit på 3 resor inom loppet av 2 månader. Jag avslutar med några bilder av den fina himmelen! De flesta tagna från vår balkong eller straxt ute på gatan.
Nästa gång jag skriver om våra resor så backar jag tillbaka i tiden igen. Till 2010 när vi reste till Vikbolandet utanför Norrköping. På återhörande!