Höganäs 2008
Göran, småbarnen och jag byte hus med en familj i Höganäs under 2 veckor i början av augusti. Det är 32 mil dit så vi tog........
..en paus i Tofta utanför Växjö. Huset hade 7 r.o.k. och till barnens förtjusning så fanns det en pool på gården och inomhus fanns en massagefotölj och så fick de vara inne på internet. Det hade vi inte hemma, så det tyckte dom var lyxigt!
Elefantgräset blev jag så förtjust i så det har jag också planterat hemma på Gotland.
Dagen efter så var vi och handlade på Spargrisen utanför Örkelljunga. Vi var också på Gränslösa shopping i Båstad och Lågprisladan i Boarp. Rena julaftonen för oss...haha! Vid en sjö i Tåssjö åt vi medhavd matsäck...
...och när vi kom tillbaka så badade vi i poolen. På kvällen klädde Geena ut sig och spexade för oss!
Cindee klädde ut sig till spöke...
Småbåtshamnen var fin. Alla som går ut klass 9 får göra en kakelplatta som sen monteras på den långa muren som finns där. Fint!
Vi såg mycket dvd på kvällarna..Kvällsdoppet vi ville ta vid badet i Farhult fick vi strunta i. Det var nyckelpige-invasion. Vi har aldrig sett så mycket nyckelpigor.. de var i miljontals! Rena skräckfilmen!
Det här höga tornet är Kärnan i Helsingborg. Ett försvarstorn som byggdes på 1300-taletav den danske kungen Erik Menved.
Ett dygn var vi med om en regnstorm. Radion gick ut med en klass2-varning. Regn upp till 70 mm och vind 20-25m/s. Barnen tyckte det var spännande!
Uppe i Kärnan ser man ända bort till Danmark.
På vår "gata" fanns ett museum där man bl.a. fick reda på att det fanns en kolgruva här förr i tiden för att förse fyrarna med bränsle. När de bröt kol hittade de en massa lera som de började göra tegel och tegelpannor av. Många av husen här ser ut som det vi bor i.
Härinne spelade en trubadur från Australien. En mysig kväll i byn Viken..
I de små fiskebyarna var det rofullt. Vi var i Nyhamns-läge, Arild och Mölle. Bilden här ovan är fråm Mölle iaf.
Cindee och jag var på tropikariet i Helsingborg. Ett rött tegelhus på 700 m2. Här har ägaren byggt upp en australienisk och en afrikansk avdelning, en sydamerikansk och en sydostasiatisk regnskog samt en miljö från Madagaskar. Här finns också ett hajakvarium på 75000 liter saltvatten. Väl värt ett besök!
Straxt utanför Båstad finns ett gulligt Creperi, typ korvkiosk. Helt nytt för oss då. Idag har vi ju flera creperier på ön..
Saltglaserat stengods har sina rötter i Höganäs. Redan vid starten 1835 fick keramiken sin karaktäristiska yta genom att man tillsatte salt i den 1280 grader heta, koleldade ugnen. I princip ser det likadant ut än i dag. Isf koleldad så är den idag naturgaseldad. Men fortfarande drejas allt för hand!
Kullaberg. Här var vi på en lopp-bod och på väg därifrån var vi vid Ellens cafe i Ransvik. Där fanns Sveriges 1a oanständighets-bad i början av 1900-talet. Kvinnor och män fick bada tillsammans på samma strand! Tyskarna byggde t.o.m. en järnväg dit så de kunde semestra där.
Andra ställen vi upplevde var:
Sjöfartsmuseet i Viken..
Minigolf i Torekov på Bjärehalvön.
Ängelholms järnvägsmuseum och så var vi på hembygd- och hantverksdagen den 9 augusti.
Beredskapsmuseet i Domsten.
4-5 dagar hade vi besök av brorsan Micke och hans familj.